Azbest - kancerogenny minerał, którego cząsteczki podczas demontażu płyt azbestowych odrywają się i wraz z wdychanym powietrzem zakotwiczają w płucach. Długoletnie wdychanie pyłu azbestowego jest przyczyną tzw. azbestozy, która może prowadzić do nowotworu oskrzeli czy międzybłoniaka opłucnej.
Ze względu na swój wysoce negatywny wpływ na zdrowie ludzi eternit musi być demontowany przez podmioty, spełniające określone kryteria ustawowe, w tym posiadające zatwierdzony przez Marszałka Województwa "program gospodarki odpadami powstającymi w wyniku prowadzenia prac budowlanych związanych z usuwaniem i demontażem materiałów izolacyjnych i konstrukcyjnych zawierających azbest". Pracownicy pracujący w firmach budowlanych demontujących tego typu materiały muszą przechodzić okresowe badania, a sami pracodawcy zobowiązani są m.in. do wykonywania badań i pomiarów stężeń czynnika rakotwórczego.
W przypadku występowania na terenie nieruchomości materiałów zawierających azbest, na właścicielu nieruchomości, zarządcy bądź użytkowaniu nieruchomości spoczywa obowiązek sporządzenia informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania. Przedmiotową informację właściciel, zarządca lub użytkownik sporządza w dwóch egzemplarzach:
- osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta;
- pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację bezpośrednio marszałkowi województwa, drugi egzemplarz należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Informację należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Poniżej wzór formularza inwentaryzacyjnego (zgodny z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest).
Informacja o wyrobach zawierających azbest - WZÓR - pobierz549.57 KB
„Program Priorytetowy AZBEST 2021 - 2023”
Gmina Koronowo podpisała z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu umowę na dotację w ramach „Programu Priorytetowego azbest 2021-2023” na zadania polegające na demontażu, transporcie i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Koronowo.
Dotacji podlegają koszty kwalifikowane, obejmujące wyłącznie koszty demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest. Zabezpieczenie połaci dachowej po demontażu pokrycia dachowego zawierającego azbest przez wykonawcę leży po stronie wnioskodawcy. Nowe pokrycie dachowe należy wykonać we własnym zakresie i na własny koszt.
Gmina wyłania w procedurze przetargu wykonawcę, który dokona demontażu i/lub zebrania odpadów azbestowych oraz przekaże je do unieszkodliwienia na uprawnione składowisko. Terminy wykonania prac na poszczególnych nieruchomościach zostaną ustalone pomiędzy wykonawcą a właścicielami nieruchomości.
Wnioski można składać w trybie ciągłym w Urzędzie Miejskim w Koronowie, Plac Zwycięstwa 1, pok. nr 1. Wnioski z załączoną dokumentacją będą rozpatrywane w ramach posiadanych środków finansowych i realizowane w latach 2022-2023 w kolejności złożenia.
Informacje/dokumenty wymagane do wniosku:
- seria i nr dowodu osobistego; numer PESEL lub NIP (rolnicy, przedsiębiorcy),
- nr działki ewidencyjnej, na której zlokalizowany jest obiekt budowlany lub zmagazynowane są wyroby azbestowe,
- numer księgi wieczystej nieruchomości,
- ilość płyt azbestowych oraz ich wymiary (niezbędne do skalkulowania ilości wyrobu) lub ilość wyrobów w m2 lub w kg,
- dokumentacja z organu administracji architektoniczno-budowlanej, tj. Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy: decyzja o pozwoleniu na budowę/rozbiórkę, zgłoszenie robót budowlanych/budowy, rozbiórki – w zależności od zakresu prac lub zaświadczenie o braku konieczności dokonywania zgłoszenia (dokument może zostać uzupełniony po złożeniu wniosku),
- zgoda Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (jeśli jest wymagana),
- pisemna zgoda Prezesa/Zarządu ROD – w przypadku altany działkowej położonej na terenie ogrodów działkowych,
- wszystkie dokumenty dotyczące przyznanej pomocy de minimis/de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - z trzech ostatnich lat podatkowych (przedsiębiorcy/rolnicy),
- UWAGA: wnioskodawca musi posiadać tytuł prawny do nieruchomości objętej wnioskiem.
Wszelkich informacji w powyższej sprawie udzielają pracownicy Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Krajobrazu i Zarządzania Energią, Pl. Zwycięstwa 1, pok. nr 5 (parter),
tel. (52) 3826-421.
Formularz wniosku do pobrania poniżej lub w Urzędzie Miejskim w Koronowie, Plac Zwycięstwa 1.
Formularz_wniosku_azbest_z_WFOSiGW.docx33.53 KB
Rada Miejska w Koronowie w dniu 28 lutego 2024 r. uchwaliła uchwałę nr LXXXIX/795/24 w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji ze środków budżetu gminy na dofinansowanie inwestycji polegającej na demontażu z transportem i unieszkodliwieniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
Informacja: Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Krajobrazu i Zarządzania Energią